Prva neradna nedjelja u FBiH: Inspekcijskim nadzorom u prodajnim objektima konstatovan visok stepen dobrovoljne usklađenosti privrednih subjekata s propisima

Federalna uprava za inspekcijske poslove je u saradnji i koordinaciji s kantonalnim inspekcijskim organima jučer osigurala pokrivenost inspekcijskim nadzorom svih kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine, kako bi se kontrolisalo poštivanje odredbe o neradnoj nedjelji u skladu sa Zakonom o unutrašnjoj trgovini koji je stupio na snagu 14.11.2024. godine.

Federalne i kantonalne inspektore su na terenu uglavnom dočekala zatvorena vrata prodajnih objekata, čime je konstatovan visok stepen dobrovoljne uskladjenosti postupanja kontrolisanih subjekata sa zakonom. U inspekcijskim nadzorima zatečen je mali broj otvorenih prodajnih objekata, za što će biti izdati prekršajni nalozi u skladu sa članom 128. Zakona o unutrašnjoj trgovini.

U inspekcijskom nadzoru na lokaciji u Mostaru na kojoj je unaprijed najavljeno kršenje imperativne odredbe o neradnoj nedjelji koji su provodili federalni inspektori, nekoliko subjekata nadzora zatečeno je u prekršaju, za što će postupajući inspektori poduzeti zakonom propisane mjere.

Naglašavamo da vršenje inspekcijskog nadzora nije ograničeno isključivo na nedjelju, jer se uvidom u dokumentaciju subjekata nadzora eventualno kršenje odredbe o neradnoj nedjelji može utvrditi i naknadno. Inspektori će također nastaviti postupati i na osnovu prijava građana, koji svojim angažmanom kroz neformalni nadzor i društvenu kontrolu upućivanjem prijava nadležnim organima doprinose osiguravanju zakonitosti rada poslovnih subjekata. Kod svih poslovnih subjekata – prodajnih objekata koji su se oglušili na imperativnu odredbu iz člana 18. Zakona kojom je zabranjen rad prodajnih objekata nedjeljom, biti će poduzete adekvatne mjere u skladu sa Zakonom.

Federalna uprava za inspekcijske poslove nastavlja provoditi inspekcijski nadzor nad poštivanjem Zakona o unutrašnjoj trgovini, naročito u smislu imperativnih odredbi člana 18. koje propisuju zabranu rada prodajnih objekata nedjeljom i u dane praznika.

Podsjećamo,  skladu sa Zakonom o unutrašnjoj trgovini, prodajni objekti su zatvoreni nedjeljom i u dane praznika, a radno vrijeme određuje trgovac u periodu od ponedjeljka do subote, u ukupnom trajanju do 90 sati sedmično, a koje trgovac samostalno raspoređuje (Član 18.).

Trgovac je dužan da na prodajnom objektu, odnosno prodajnom mjestu, na jasan i vidljiv način, istakne radno vrijeme, radno vrijeme u dane državnih praznika i neradnih dana, kao i radno vrijeme privremenog načina obavljanja trgovine i pridržavati se tog radnog vremena (Član 19.).

Ako na prodajnom objektu ne istakne i ne pridržava se utvrđenog radnog vremena, zakon propisuje kazne od 2.000,00 KM do 15.000,00 KM za trgovca pravno lice, te od 500,00 KM do 1.500,00 KM za odgovorno lice u pravnom licu, kao i za trgovca fizičko lice (Član 128.).

Izuzeci od primjene ove odredbe su: cvjećare, pekare, suvenirnice, objekti tradicionalnih i starih obrta, prodajni objekti koji se nalaze unutar ili su sastavni dio cjeline željezničkih i autobusnih stanica i aerodroma, benzinskih pumpi, bolnica, hotela, prostora kulturnih i vjerskih objekata, muzeja i parkova prirode, groblja i specijaliziranih prodavnica vezanih za prodaju na grobljima.

Odredba se također ne primjenjuje za dragstore čije je radno vrijeme od 00.00 do 24.00 sata svaki dan, te otkup primarnih poljoprivrednih proizvoda, prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima, stolovima i u boksovima na tržnicama na malo, prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima, stolovima i u boksovima izvan tržnica na malo, prigodnu prodaju organizovanu u sklopu sajmova, priredbi i izložbi, prodaju putem elektronskih prodavnica, prodaju putem automata, prodaju u proizvodnim objektima porodičnih poljoprivrednih gazdinstava.

Izuzetno, na prijedlog gradskog/općinskog vijeća Vlada Federacije Bosne i Hercegovine može donijeti odluku kojom se određuje da prodajni objekti na teritoriji grada/općine mogu biti izuzeti, a prijedlog se dostavlja Vladi Federacije Bosne i Hercegovine putem Federalnog ministarstva trgovine.

Inspekcijski nadzor nad primjenom ovog zakona i propisa, donesenih na osnovu ovog zakona, vrše federalni tržišni, turističko-ugostiteljski inspektori i kantonalni, gradski i općinski tržišni inspektori, svaki u okviru svoje nadležnosti, u skladu sa ovlaštenjima propisanim ovim zakonom i propisima, kojim se uređuje inspekcijski nadzor (Član 120).

Apelujemo na privredne subjekte da usklade svoje poslovanje s pozitivnim propisima kako ne bi bili predmet sankcionisanja.

Molimo građane da uočene nepravilnosti u radu privrednih subjekata prijave putem:

kontakt forme „Prijavi nepravilnost“ na web stranici FUZIP (https://fuzip.gov.ba/prijavi-nepravilnost/

telefona za prijave: 033 /22 66 44 (otvoren 24 sata)

– e-maila: info@fuzip.gov.ba

– poštom, na adresu Fehima ef. Čurčića br. 6. Sarajevo.

FOTOGRAFIJE

– KRAJ –

Federalna uprava za inspekcijske poslove je samostalni federalni organ uprave. Formalno je organizovana i otpočela sa radom u januaru 2007. godine, temeljem Zakona o inspekcijama u Federaciji BiH. Sjedište Federalne uprave je u Sarajevu.

Federalna uprava obavlja poslove iz nadležnosti federalnih inspekcija koje su organizovane u sastavu uprave, i vrši i druge upravne i stručne poslove utvrđene posebnim zakonima. Nadležna je za obavljanje inspekcijskih nadzora nad primjenom federalnih propisa i propisa BiH kojima je utvrđena nadležnost entitetskih inspekcija za vršenje inspekcijskog nadzora, kao i drugim propisima. Federalnom upravom rukovodi direktorica Ivana Prvulović. Za više informacija, možete kontaktirati Kabinet direktorice Federalne uprave za inspekcijske poslove na telefon 033/563-360 ili e-mail: info@fuzip.gov.ba